Recents in Beach

header ads

GATIK utökar autonoma boxtruckar till Texas med 85 miljoner dollar i nya medel


Under de två åren sedan Gatik Ai kom ut ur stealth, har den autonoma fordonsstarten lanserat piloter med Walmart och kanadensiska detaljhandelsjätten Loblaw i sitt bud för att bevisa att självkörande teknik kombinerat med lådbilar är den hemliga ekonomiska såsen för att hämta varor korta avstånd . Nu expanderar företaget till Texas - dess fjärde marknad - med ett nytt kapitalbunt. Gatik sade tisdag det har höjt 85 miljoner dollar i en serie B-rund ledd av ny investerare Koch-störande teknik, Venture Arm of Koch Industries. Befintliga Investors Innovation Endéavors, Witington Ventures, FM Capital, Dynamo Ventures, Trucks VC, intakt Ventures och andra deltog också. Gatik har hittills ökat 114,5 miljoner dollar. "Vi är väldigt mycket i expansionsläge i tillväxtläge och ansåg att Koch Industries skulle lägga till mest värde", sade Gatik VD och medgrundare Gautam Narang i en ny intervju och tillade att han ser företaget som en strategisk investerare. Gatik har skuggat varor som en del av pilotprogrammen för Walmart i Arkansas och Louisiana och i Ontario, Kanada för Loblaw-företag begränsade. Gatik slog också ett tillverkningspartnerskap med Isuzu 2020 med ett mål att massa producera medelstora autonoma lastbilar före början av 2023. Till skillnad från andra autonoma leveransföretag är Gatik inte riktade till konsumenterna. Istället använder starten sina autonoma lastbilar till transfermaterial och andra varor från stora distributionscentraler till detaljhandeln. Till exempel använder Gatik cirka fem lådbilar för att bära varor för Loblaw. På en väg i Arkansas har Gatik tagit bort den mänskliga säkerhetsdrivrutinen, vilket innebär att några av de autonoma lådbilarna som används för att bära varor är nu "förare." Målet är att ta bort säkerhetsoperatörer från alla sina lådbilar. Gatik sade att den har öppnat en autonom trucking anläggning i ALLiancetexas Mobility Innovation Zone, en 26 000 hektar industriell, blandad användning och bostadsplanerad utveckling i Dallas-Fort Worth-området som har blivit ett nav för transport och logistik. Företaget har redan frakt för flera kunder, som den avböjde att namnge. Narang sa att lastbilarna som deployerade i Texas bygger på Isuzu-plattformarna. Företaget planerar att ha närvaro i flera städer inom Texas, sade Narang. Dess flyttning till Texas följer andra autonoma fordonsteknikföretag som Aurora, Kodiak Robotics, Tusimple och Waymo som har satt upp butik i staten. Beslutet att expandera till Texas drivs av sin status en internationell fraktsub, den regulatoriska miljön som stöder autonomt fordonstestning och implementering på allmänna vägar och gynnsamt väder. Narang tillade att överflöd och olika potentiella kunder också kommer att låta den ha en mångsidig operation. Det betyder att det kan använda samma lastbil hela dagen för flera kunder. Den nya finansieringen kommer att användas Lägg till fler fordon till sin flotta i klass 3-6 multi-temperatur autonoma lådbilar och anställa fler anställda, särskilt i Texas. Idag sprids GATIKs ungefär 70 anställda mellan sitt huvudkontor i Palo Alto, ingenjörscentrum i Toronto och verksamhet i Arkansas och Louisiana. Narang sa att de planerar att fördubbla antalet anställda till cirka 150 personer under de kommande sex till nio månader.

Skicka en kommentar

0 Kommentarer