Recents in Beach

header ads

Olsam höjer $ 165m för att köpa upp och skala konsument och B2B Amazon Marketplace säljare


På Heels of Heroes som tillkännager en $ 200 miljoner höja tidigare idag, att dubbla ner på att köpa och skaliga tredje part Amazon Marketplace säljare, en annan start av London som syftar till att göra detsamma, meddelar en viss betydande finansiering av sig själv. Olsam, ett uppspelningsspel som köper både konsument och B2B-köpmän som säljer Amazon genom Amazons FBA-uppföljningsprogram, har stängt 165 miljoner dollar - en kombination av eget kapital och skuld som den kommer att använda för att bränna sin M & A-strategi, som såväl som att fortsätta bygga ut sin tekniska plattform och att anställa mer talang. Apeiron Investment Group - ett värdepappersföretag som startades av tysk entreprenör Christian Angermayer - ledde serien en aktiemängd, med elevat3-kapital (ett annat Angermayer-företag som har ett strategiskt partnerskap med grundare och Peter Thiel) som också deltar. Nordmallkapitalet var bakom skulddelen av affären. Vi har frågat och Olsam avslöjar endast det fulla beloppet, inte det belopp som höjdes i eget kapital mot skuld. Värderingen avslöjas inte heller. Att vara en Amazon Roll-up-uppstart från London som händer att meddela en fundraise idag är inte det enda som Olsam har gemensamt med hjältar. Liksom hjältar är Olsam också grundad av bröderna. Sam Horbye använts tidigare år som arbetar på Amazon, inklusive byggnad och hanterade företagets affärsmarknad (B2B-versionen av konsumentmarknaden); Medan medgrundare Ollie Horbye hade många års erfarenhet av strategisk rådgivning och finansiella tjänster. Mellan dem hade de också byggt och sålt tidigare marknadsföretag, och de tror att denna kollektiva erfarenhet ger Olsam - en Portmanteau av deras namn, "Ollie" och "Sam" - ett ben upp när det gäller att bygga relationer med handlare. identifiera kvalitetsprodukter (mot de stora haven på sökresultat som ofta känner att de säljer samma billiga skräp som varandra); Och förståelse av köpmän utmaningar och möjligheter, och bygga relationer med Amazon och förstå hur handelsekosystemet passar in i e-handel Giants bredare strategi. Olsam tar också ett lite annorlunda tillvägagångssätt när det gäller målföretag, genom att fokusera inte bara på det vanliga konsumentspelet, men också på köpmän som säljer företag. B2B-försäljning är för närvarande ett av de snabbast växande segmenten på Amazonas marknadsplats, och det är också en av de mer förbisedda av konsumenterna. "Det flyger under radaren," sade Ollie. "B2B-möjligheten är väldigt spännande," tillade Sam. "Ett växande antal köpmän säljer kontorsmaterial eller mer slumpmässiga produkter till B2B-kunden." Uppskattningar varierar när det gäller hur många köpmän som säljs på Amazons marknadsplats globalt, varierar var som helst från 6 miljoner till nästan 10 miljoner. Sammantaget genererade dessa köpmän 300 miljoner dollar i försäljning (brutto merchandise), och det växer med 50% varje år för tillfället. Och konsolidera säljare - för att uppnå bättre skalfördelar runt försörjningskedjor, marknadsföringsverktyg och analys och mer - är också stor verksamhet. Olsam uppskattar att cirka 7 miljarder dollar har spenderats kumulativt på att förvärva dessa företag, och det finns mer där ute: Olsam uppskattar att det finns cirka 3000 företag i Storbritannien ensam, vilket gör mer än 1 miljon dollar varje försäljning på Amazons plattform. (Och för att vara tydlig, det finns ett antal andra upprullningsstartar utöver hjältar som också ser upp den möjligheten. Att höja hundratals miljoner dollar i aggregat, andra har gjort rörelser i år inkluderar suma varumärken ($ 150 miljoner); höga varumärken ( $ 250 miljoner); abborre ($ 775 miljoner); Factory14 ($ 200 miljoner); Thrasio (för närvarande förmodligen den största av dem alla när det gäller räckvidd och pengar uppvuxna och ambitioner), högtid, Razor Group, Branded, Sellerx, Berlin varumärken Group ( X2), Benitago, Latinamerikas Valoreo och Rainforest och UNA-märken ut ur Asien.) "Seniorlaget bakom Olsam är det som gör det här företaget verkligen unikt", säger AngerMayer i ett uttalande. "Att ha lyckats med att bygga och sälja sina egna varumärken inom marknaden och ha arbetat för Amazon på deras Marketplace-team - deras förståelse för detta utrymme är exceptionellt."

Skicka en kommentar

0 Kommentarer