Recents in Beach

header ads

Power Global Eyes Indiens Auto Rickshaw Industri med Swappable Battery and Retrofit Kit


I Indien har ett land som är tätbefolkat och har lägre priser på bilägande, auto rickshaws och andra två- eller trehjuliga fordon spelar en central roll. Medan många auto rickshaws på indiska vägar redan är elektriska, tenderar de att förlita sig på blybatterier som behöver bytas ut var sjätte till 11 månader. Power Global, en tvåårig uppstart, vill störa Auto Rickshaw-marknaden genom att erbjuda ett retrofit kit för dieseldrivna fordon och swappable batteri för att övergå de mer vanliga blybatterierna till litiumjon. Power Global grundades av Porter Harris, som tidigare hade konstruerat batterierna för SpaceXs Falcon 9 Rocket och Dragon Spacecraft. Han arbetade också som huvudbatteriingenjör vid EV Startup Faraday Future. Hittills har han uppskattat Power Global varit cirka 95% självfinansierade - tack vare delvis till försäljningen av hans SPACEX-lager. "Jag har tittat på den indiska marknaden nu i ungefär fem år," berättade han TechCrunch i en ny intervju. Möjligheten är verkligen mogen, med vissa marknadsforskningsföretag som uppskattar att den elektriska rickshawmarknaden i Indien kommer att växa till 1,3 miljarder dollar år 2025. Det är också DIRE: Förra året var 15 av de 20 mest förorenade städerna i världen i Indien, Enligt Air Quality Technology Company är IQAir, och mycket av dessa utsläpp på grund av transport. Genom att erbjuda två separata produkter för dieseldrivna eller elektriska rickshaws - The Retrofit Kit, som Harris sagt kommer att passa över 90% av nuvarande modeller, och "EZEE" Swappable Battery - Power Global syftar till att fånga nästan hela Auto-Rickshaw-marknaden . Harris säger att företaget redan har cirka 48 återförsäljare redo att sälja sina produkter, tack i stor utsträckning till Power Global Co-grundare Pankaj Dubys omfattande historia som arbetar med indiska återförsäljare över sin karriär med hjältemotorer, Yamaha och Polaris. Och det är en riktig nytta, eftersom mycket av Power Globals plan är beroende av ett omfattande återförsäljarnätverk som kan få personer anmält sig till den swappable batteriladdningsmodellen och hjälper drivrutiner att köpa och installera eftermonteringssatserna. Den viktigaste inkomstkällan kommer från att få drivrutiner på den energie-as-a-service månadsabonnemangsmodellen via Power Globals "Ezee" -battsbeläggningsbatterier. "Det är en helt annan affärsmodell," sade Harris. "Vi kan inte översätta bensin- eller gaslösningar och försöka göra det arbete för el, det är verkligen en helt ny sak. Vår syn är: många kiosker, en liten mängd [batteri] -moduler per plats. " Bildkrediter: Power Global (öppnas i ett nytt fönster) Företaget vill lansera i utkanten av New Delhi, national huvudstadsregion, med det eventuella målet att planera en kiosk var tredje kilometer eller så. Förare kommer också att ha möjlighet att ta batteriet hem och ladda det med en GREW Global Home Charger. På användarsidan utvecklar företaget också en app som gör att förare kan se statistik som hur många kilometer de har rest den dagen, deras återstående batterilivslängd och var de kan hitta närmaste batteribyte kiosk. Power Global förväntar sig att batterierna går och en halv och fem år. Företaget planerar att använda batterierna för stationär energilagringsapplikation när de tas ut ur EZEE Ecosystem. Harris sade att det finns planer på att slutligen knyta dessa batterier med små solpaneler för att ge energi till landsbygdsområden. När batteriet har blivit helt utarmat av allt nytt liv, sa Harris att det kommer att skickas till en återvinningsföretag. Bolaget syftar till att släppa sin ezee-swappable batteriprodukt under första kvartalet nästa år, följt av eftermonteringssatserna. Det har öppnat en batteridiproduktionsanläggning i Greater Noida, Indien, som det förutser kommer att producera om en gigawatt-timme - vilket är cirka 10 000 modell s packar-det här nästa år. Det kommer att göra det till en av de största inhemska tillverkarna av litiumjonbatterier i landet. I slutet av 2022 syftar kraftlobal att ha minst 10 000 fordon på det ezee-swappable systemet. Medan Power Global är i diskussion med några U.S.-baserade företag som är intresserade av Ezee-produkten, sade Harris att fokus är i slutändan längre österut. "Behöver vi verkligen en annan lösning för de 10% av världen? Nej, det gör vi inte. Låt oss fokusera på de andra 90% av världen och faktiskt göra skillnad. "

Skicka en kommentar

0 Kommentarer