Recents in Beach

header ads

Oviva griper $ 80m för app-levererade hälsosamma ätprogram


UK Startup Oviva, som säljer ett digitalt stödutbud, inklusive för typ 2-diabetesbehandling, dispensera personlig diet och livsstilsråd via appar för att tillåta fler personer att få tillgång till stöd, har stängt 80 miljoner dollar i serie C-finansiering - vilket ger sin totala uppvuxna hittills till $ 115m. Höjningen, som Oviva säger kommer att användas för att skala upp efter ett "fantastiskt år" av tillväxten för hälsoteknikföretaget, är ledd av Sofina och Temasek, tillsammans med befintliga investerare Albionvc, Earlybird, åtta vägar, Ventures, F-Prime Capital , MTIP, plus flera änglar. Att stödja den tillväxten är det faktum att rika västerländska nationer fortsätter att se stigande fetma och andra hälsotillstånd som typ 2-diabetes (som kan kopplas till dålig kost och brist på motion). Medan mer uppmärksamhet i allmänhet betalas till begreppet förebyggande - snarare än reaktivt - vård, att hantera de stigande kostnaderna för serviceleverans. Livsstilshantering för att hjälpa till att styra vikt och länkade hälsoförhållanden (som diabetes) är där Oviva kommer in: det är byggt ett blandat stödutbud som kombinerar personlig vård (tillhandahålls av vårdpersonal) med digitala verktyg för patienter som hjälper dem att göra saker som att spåra vad de är Jag äter, tillgång till stöd och diagram deras framsteg mot individuella hälso-mål. Det kan peka på 23 peer-reviewed publikationer för att säkerhetskopiera sitt tillvägagångssätt - att säga viktiga resultat visar i genomsnitt 6,8% viktminskning vid 6 månader för de som lever med fetma. Medan det i sina specialprogram står att 53% av patienterna uppnår efterlevnad av deras typ 2-diabetes vid 12 månader. Oviva säljer vanligtvis sina digitalt levererade stödprogram direkt till sjukförsäkringsbolag (eller offentligt finansierade hälsovårdstjänster) - som sedan tillhandahåller (eller hänvisar) tjänsten till sina kunder / patienter. Dess program finns för närvarande i Storbritannien, Tyskland, Schweiz och Frankrike - men expanderande åtkomst är ett av målen för serien C. "Vi kommer att expandera till europeiska marknader där hälsosystemet ersätter den kost och livsstilsförändring vi erbjuder, särskilt de med specifika vägar för digital ersättning, säger Oviva TechCrunch. "Uppmuntrande, mer sjukvårdssystem har öppnat specifika vägar för sådan digital ersättning, t ex Tyskland för Dige eller Belgien just de senaste månaderna." Hittills har starten behandlat 200 000 personer, men den adresserbara marknaden är klart stor - inte minst som europeiska befolkningar ålder - med Oviva som föreslår mer än 300 miljoner människor lever med "hälsoutmaningar" som antingen utlöses av dålig kost eller kan optimeras genom Personliga kostförändringar. Dessutom föreslår det, bara "en liten fraktion" erbjuds för närvarande digital vård. Hittills har Oviva byggt upp 5 000 + partnerskap med hälsosystem, försäkringsgivare och läkare som det ser ut att driva för ytterligare skala genom att göra sin teknik mer tillgänglig för ett bredare utbud av människor. Under det gångna året står det att det är "mer än fördubblat" båda behandlade och intäkter som intäkter. Målet är att serie C-finansieringen är att nå "miljoner" av människor över hela Europa som behöver stöd eftersom de lider av dålig hälsa kopplad till kost och livsstil. Som en del av skala upp plan kommer det också att växa sitt lag till 800 i slutet av 2022, det tillägger. På Digital vs ansikte mot ansikte - Ställa in de potentiella kostnadsbesparingar som är förknippade med digital leverans - det står att studier visar de "mest slående resultatförmånerna" är runt upptagnings- och slutförda priser, noterar: "Vi har konsekvent visat upptagningsräntor över 70 % och högkvalitativa priser på cirka 80%, även i grupper som anses hårdare att nå, såsom arbetsför ålderspopulationer eller minoritets etniska grupper. Detta jämförs med upptagnings- och slutförda priser på mindre än 50% för de flesta ansikte mot ansikte. " Frågad om tävling, Oviva namn Liva Healthcare och andra naturen som närmaste konkurrenter i regionen. "WW (formellt viktvaktare) konkurrerar också med en digital lösning på vissa marknader där de kan få tillgång till ersättning," tillägger den. "Det finns många andra som försöker komma åt den här gruppen med nya metoder, men är inte återbetalade eller är välbefinnande. Noom konkurrerar som en lösning för självbetala konsumenter i Europa, så många andra appar. Men enligt vår uppfattning är det en separat marknad från den återbetalade medicinska. " Noom konkurrent OurPath Rebrands som andra naturen, höjer $ 10M serie a Förutom att använda serien C-finansieringen för att stärka sin närvaro på befintliga marknader och mål och skala till nya, säger Oviva att det kan se till att ytterligare växa verksamheten via M & A-möjligheter. "För att expandera till nya länder är vi öppna för både att bygga nya organisationer från grunden eller förvärva befintliga företag med ett starkt medicinskt nätverk där vi ser att vår teknik kan levereras för bättre patientvård och värdeskapande," berättade det för oss på den där. Oviva poäng $ 21m serie B för att få sin digitala diabetesbehandling till mer av Europa Personlig Nutrition Startup Zoe stänger ut serie B på $ 53m total höjning

Skicka en kommentar

0 Kommentarer