Recents in Beach

header ads

Denna visuella historia av videospelmaskinvara drar helt bokstavligen dina favoritkonsoler från varandra


Fotografen Evan Amos bok kan du kika in gamla, nya och legendariska konsoler så att du inte behöver slita er från varandra. Bild: stärkelse press Genom Shannon Connellan 2018/11/13 01:59:36 UTC Är du den typen av person som bara vill slita locket av din kära, söta 2001 Xbox och se hur det hela fästingar? Har du någonsin velat krossa öppna en Game Boy? Lyft på locket på en Atari 2600? Shot av fotografen och livslångt gamer Evan Amos, spelkonsol: En fotografisk historia från Atari till Xbox gör exakt det, som en visuell historia av videospel hårdvara släpptes av San Francisco-baserade förlaget No Starch Press. Fotograferat i intensiv, kärleksfull detalj boken packar bokstavligen 86 konsoler och undersöker deras inälvor från Magnavox Odyssey till Atari 2600, Nintendo Entertainment System och Commodore 64, hela vägen till Game Boy, Xbox One, PlayStation 4 , och Wii U. Peek inne i en Game Boy utan krossa öppna din. Bild: Evan amos / stärkelse press Amos inte från början bestämde sig för att göra en bok kikar inuti spelkonsoler. Faktum är att han först började tappert dokumentera videospel hårdvara för Wikipedia, eftersom om du någonsin har försökt att leta efter högkvalitativa bilder av konsoler allmän egendom där, det är inte söt. Efter uppdatering så många Wikipedia foton som han kunde med sin Nikon D7000 och en D7100 DSLR och en hemmagjord studio bord, Amos skiftade fokus under 2014 till sin egen ambitiöst projekt: ett foto arkiv med spelkonsoler med hög upplösning för det offentliga rummet som kallas Vanamo Online Game Museum. Finansiering av projektet kicken med en cool $ 17.000, Amos började förvärva ganska stor samling av konsoler genom sina egna pengar och att levereras av crowdfunding. "När jag först började projektet att dokumentera videospel hårdvara för Wikipedia, hade jag bara ett fåtal system själv, och vände sig till samlare för att få hjälp med resten", sade han Mashable. "Efter ett tag tog jag upp pengar genom kicken att köpa mina egna system, så jag kunde skapa mer djupgående gallerier för olika konsoler som ingår haverier och moderkort skott." Kom ihåg den här killen? Det är 24 år gammal. Bild: evan Amos / stärkelse press Efter att framgångsrikt finansiera sin Kickstarter-projektet blev Amos kontaktad av San Francisco utgivare No Starch Press att skapa en bok baserad på hans bilder. Enligt Amos, "det inte ta mig lång tid att acceptera erbjudandet." Vad tog mycket längre tid var att besluta om exakt vad boken att skapa. "Min första idé till boken var tät och uppslagsverk-ish, men efter ett tag var det uppenbart att det var helt enkelt för mycket arbete för en person att skapa, och så boken startas i sin nuvarande form, vilket är bilden tung med minimala uppskrivningar," sade Amos. "Jag är ganska nöjd med slutprodukten, och jag gillar att föreställa sig boken som om du gick in i ett museum, och du skulle få se alla dessa system i bildskärmar med kort uppskrivning talar om sin historia. " "Jag gillar att föreställa sig boken som om du gick till ett museum." Amos tillbringade en betydande mängd tid och pengar spåra sällsynta, äldre konsoler, som Commodore CDTV lanserades 1991, och Tandy s Memorex Video Information System lanserades 1992. "De flesta av vad du ser i boken är vad jag faktiskt har i min lägenhet, med undantag för fallet med super sällsynta konsoler eller prototyper. Saker som saknas från boken, som Apple II och ZX Spectrum, är exempel på saker som jag inte har, så jag kunde inte inkludera dem. "Det kan vara mycket svårt för mig att få äldre konsoler, eftersom jag letar efter något som är både riktigt bra fysisk kondition och ett pris som jag kan betala, så ibland jag väntar bokstav år att plocka upp dem. Ett par av system var mycket sent tillägg till boken, såsom Memorex VIS och Commodore CDTV, eftersom jag bara förvärvats strax innan bokens deadline." Oh hey, Atari 2600, ser vi dig. Bild: Evan amos / stärkelse press Så, efter att ha siktas genom de senaste decennierna av konsolen historia, vad har varit den största förändringen i design, i Amos erfarenhet? "När du tittar genom boken, är det mycket lättare att se de olika faser som konsoler har gått igenom under årtionden", sa han. "Den andra generations system som Atari 2600 och Intellivision har massor av falska Woodgrain och ta lite inspiration från stereoutrustning. "Senare japanska konsoler betonar 'roligt' designer, sedan ta sig till 'cool' design, och nu allt är mestadels minimalistisk svarta lådor". Med så många olika (och många legendariska) konsoler med i boken, är det svårt för Amos att välja en favorit - men han gav det ett försök. "Såvitt min nuvarande favorit, jag verkligen älskar Xbox One X just nu eftersom det är en sådan kraftpaket, men när det gäller ett äldre system, skulle jag säga Super Nintendo", sade han. "Jag var tio när den kom ut och jag fick verkligen till spel som Earthbound, Soul Blazer, Final Fantasy VI och Chrono Trigger växer upp. Så många spel från detta system är sådana som jag fortfarande försöker åter med några års mellanrum, eller hålla sina ljudspår på min telefon." Spelkonsol: En fotografisk historia från Atari till Xbox är ute nu via No Starch Press. Låt oss blockera annonser! (Varför?)

Skicka en kommentar

0 Kommentarer