Recents in Beach

header ads

Rocket Lab väcker 140 miljoner dollar i "torrt pulver" för att snabbt spåra verksamhet med små raketer


Rocket Lab utökat sin ledning på den spirande industri små raketföretag, tillkännager en $ 140 miljoner investeringar runt ledd av Australien suveräna rikedom fond. div> div.group> p: första barn "> Rocket Lab vd Peter Beck berättade CNBC detta var "en mycket viktig" ögonblick för hans 12-åriga företaget. "Vi sorts examen från Silicon Valley och in i mycket större pooler av kapital", säger Beck. "Dessa pooler av kapital som inte är ute efter nystartade företag med massor av risker. De letar efter en stabil och säker tillväxt och avkastning." Australiens nästan $ 150 miljarder Future Fund investerade tillsammans med Rocket Labs tidigare uppbackare, inklusive Bessemer Venture Partners, Promus Ventures, Khosla Ventures, K1W1, Data Collective och Green Associates. Nya Zeelands Accident Compensation Corporation investerade också för första gången. Företaget har nu samlat in mer än $ 288 miljoner i den totala finansieringen. Det skulle inte avslöja sin nya värdering, men sade att det är "svävande förbi sin tidigare" bedömning av $ 1,2 miljarder. Adam Spice, Rocket Lab finanschef, sade att investeringen skulle ge den "torrt pulver" för att utöka sin roll inom rymdindustrin. "Investerarna ... tror att möjligheten är äntligen på riktigt." Rocket Lab bygger små raketer, kostar ungefär $ 5.700.000 en lansering. Bolagets Electron raket är utformad för att lansera rymdskepp upp till storleken av ett kylskåp, speciellt för premie liten satellit del av raketmarknaden. Starta kostnadseffektivt och ofta var de två prioriteringar Rocket Lab hade vid utformningen Electron. "Nästan allt i" Electron är "made in-house", säger Spice. Små raketer som Electron kan spara kundernas månaders tid att lära bana men kommer till en högre kostnad jämfört med flygande som en "rideshare" på en större raket som SpaceX Falcon 9. Men Rocket Lab inte försöker konkurrera med de stora raketer. Becks företag riktar kunder som vill testa nya tekniker mycket snabbt, med ett slutmål att kunna starta på efterfrågan. Företaget har utkommit sin första kommersiella lansering på lördag, som satte sju rymdfarkost i omloppsbana. Med verksamhet i Nya Zeeland och Kalifornien är Rocket Lab öka produktionen som den försöker att lansera en raket i månaden av nästa år och sedan en varannan vecka, säger Beck. Sina fabriker "har utformats särskilt för att producera en raket i veckan", säger Beck @RocketLab: Rocket Lab näst orbital Electron uppdrag #ItsBusinessTime. En framgångsrik lansering och fler nyttolaster på bana. Vi öppnar tillgång till rymden. Electron nådde omloppsbana för första gången i januari. Trots ett problem med en av raketen system fördröja sin andra orbital lansering i flera månader, har Rocket Lab en betydande försprång på resten av branschen. Konkurrenter Virgin Orbit, Vector och Astra Space är djupt in i testprogram, men har ännu inte nått omloppsbana. Beck uppskattar att det finns över 100 företag totalt försöker komma ikapp. Beck den senaste investering runt visar att "Rocket Lab mognar" och locka Wall Street intresse. Även investerings pengar är det "mest tillgängliga" bland venture företag och suverän rikedom, sade Spice han "att få fler samtal" från lik av J.P. Morgan. "Vi har den största av de stora namnen på den finansiella sidan typ av sparkar däcken på att delta", säger Spice. Beck sa att det är för tidigt att veta när en raket Lab IPO skulle hända, eftersom företaget har "några saker som vi vill köra först." "Vi vill få lanseringen kadens höger uppe", säger Beck. "Det finns lite mer jag behöver för att uppnå." Rocket Lab Året inleddes med att nå omloppsbana, och företaget har inte avtagit sedan. Företaget fördubblade sin globala arbetsstyrka till 330 anställda, med Spice kommer som CFO tidigare i år efter nästan 20 år i halvledarindustrin. Han har gjort ett 60-tal förvärv i hans karriär, som Spice sagt är en av de viktigaste anledningarna Beck anställde honom. Företaget öppnade en 80.700 kvadratfot mass anläggning produktion i Auckland, Nya Zeeland, i oktober. Rocket Lab meddelade också i oktober kommer att bygga sin första amerikanska launchpad på NASA: s Wallops Facility i Virginia. Till skillnad från sin launchpad på Nya Zeelands Mahia halvön, som är en privat anläggning, är Virginia launchpad på NASA egendom. "The US uppsändningsplatsen är verkligen att tjäna statliga kunder som behöver starta från den amerikanska mark", säger Beck. Spice sa Rocket Lab planerar att använda ungefär en sjättedel av detta $ 140 miljoner investeringar runt för att lägga till andra och tredje Startguider på bolagets Nya Zeeland facility "relativt snart". Mahia har ett "strategiskt värde" som Spice inte tror att många människor förstår. "Det är det enda privatägda lansering anläggning och det är en enorm differentiator", säger Spice. Rocket Lab kommer att behöva flera anläggningar om det kommer att nå sitt mål att lansera en gång i veckan. Företaget har en eftersläpning av lanseringar för nästa år och en halv, med 16 planerade för nästa år. Beck sade företaget "tracking runt $ 3 miljarder pipeline" i kommande lanseringar. Ytterligare en tredjedel av de $ 140 miljoner kommer att gå till forskning och utveckling. Beck sade företaget börjar arbeta med tre stora FoU-projekt. Och Rocket Lab redan förbereder sig för nästa orbital lanseringen inställd för december. Beck uppskattade Rocket Lab kommer snart att vara lönsamma, säger när företaget avslutar "dessa par lanseringar i slutet av detta år kommer vi att vara kassaflödesneutral." Men företaget är väl medveten om hur svårt rymdfärder kan vara. Det mentalitet förblev framför åtanke för Spice när man tänker på hur denna nya medel bör utnyttjas. "Vi finansierade oss i grund och botten för att överleva en ganska lång avstängning på plattan om vi har en anomali, en oförutsedd prispress från väl krängt konkurrenter och absolut hålla vår fot på gasen ur ett investeringsperspektiv", säger Spice. Låt oss blockera annonser! (Varför?)

Skicka en kommentar

0 Kommentarer