Recents in Beach

header ads

Octane Banks $ 2M för flexibel faktureringsprogram


Programvara Billing Startup Octane meddelade tisdag att det ökade 2 miljoner dollar på en eftervärdering på $ 10 miljoner för att främja sin betalningsprogramvara. Akash Khanolkar och hans medgrundare träffade ett decennium sedan vid Carnegie Mellon University och sedan gick i olika riktningar. I Khanolkars fall sprang han ett molnkonsultverksamhet och såg hur snabbt företag som DataDog och Snowflake kom till marknaden och hantering av Amazon Web Services. Han fann att gemensamheten i alla de snabbväxande företagen fakturerar programvara med en pay-as-you-go affärsmodell mot de traditionella schablonen, berättade Khanolkar TechCrunch. Han förklarade emellertid att övervakningskonsumtionen innebär att fakturering blir komplicerad: Företag måste nu spåra hur kunderna använder programvaran per sekund för att fakturera korrekt varje månad. Med tanke på skiftet mot konsumtionsbaserad fakturering kom co-Founders tillbaka tillsammans i juni 2020 för att skapa oktan, ett mättat faktureringssystem som hjälper leverantörer att skapa en plan, övervaka användningen och ladda på ett liknande sätt som snöflingor och aws, sade Khanolkar. "Vi är API-drivna, och du som leverantör skickar oss användningsdata, och i vårt slut, lagrar vi det och sedan gör realtidsaggregat så i slutet av månaden kan du därför fakturera kunder," sade Khanolkar . "Vi har sett påstående mellan teknik och produkt. Ingenjörer är där för att skapa kärnplaner, så vi byggde en icke-kodupplevelse för produktgrupper för att kunna skapa nya prisplaner och sedan utföra ändringar, som att lägga till kuponger. " Inom den globala molnfaktureringsmarknaden, som förväntas nå 6,5 miljarder dollar år 2025, finns det en uppsättning oktankonkurrenter, som ChargeBee och Zuora, som Khanolkar sade att ta itu med abonnemangshanteringssidan och lyckas under de senaste åren. Nu finns det en användnings- och konsumtionsbaserad värld som kommer och en helt ny uppsättning mjukvaruföretag, som oktan, som kommer in för att lyckas där. Den nya finansieringsrundan leddes av grunduppsättning och inkluderade dropbox medgrundare arash ferdowsi, github cto jason warner, fästning cro assunta gaglione, skala ai cro chetan chaudhary, före detta Twilio Executive Evan Cummack, Esteban Reyes, abstraktion Kapital och script Capital . "Med ökningen av produktledda tillväxt- och användningsbaserade prissättningsmodeller är användningsbaserad fakturering en kritisk och grundlig infrastruktur som helt enkelt saknades", säger Chang Xu, partner på grundvalet, via e-post. "Samtidigt är det något som varje avdelning bryr sig om eftersom det är dina intäkter. Många senare företag vi pratar med som har byggt detta internt tal om de pågående underhållskostnaderna och önskar att det finns en leverantör som de kan lägga ut det. " Vi är super imponerade av oktaneamet med deras engagemang för att bygga en bäst i klass och robust användningsbaserad faktureringslösning. De har validerat denna möjlighet genom att prata med massor av ingenjörslag så att de kan lösa för alla kantfall, vilket är viktigt i något som uppdragskritiskt som fakturering. Vi är övertygade om att oktan blir en oundviklig del av teknikinfrastrukturen. " Quolum tillkännager $ 2,75m fröinvesteringar för att spåra SaaS-utgifterna Den nya finansieringen kommer främst att gå mot anställningsingenjörer, liksom produkt, marknadsföring och säljare. Octane har för närvarande sju anställda, och Khanolkar förväntar sig att vara runt 10 i slutet av året. Företaget arbetar med ett stort antal företag, främst inriktade på infrastruktur och djupmätareindustrin. Octane ser också några unika användningsfall som kommer fram, som ett byggföretag med hjälp av användarmätaren för att spåra timmarna en anställningsverk och företag i elektrisk laddning med hjälp av mätaren för dessa ändamål. "Vi avser inte konstruktion killar med det, men i teorin kan det användas av ett företag som spårar tid - även lagligt," tillade Khanolkar. Han nekade att tala om företagets intäkter, men sa att det nu hade två till tre år med landningsbanan. Därefter planerar företaget att rulla ut nya funktioner som prisförsök baserat på användningen för att hjälpa kunder bättre fatta beslut om hur man prissätter sin programvara, ett annat problem Khanolkar händer. Det kommer att bygga sätt som kunderna kan prova olika planer mot användningsdata för att validera vilken man som fungerar bäst. "Vi är fortfarande i de tidiga inningarna av konsumtionsbaserade modeller, men vi ser att fler slutanvändare väljer att gå med ett företag som vill låta dem prova programvaran och sedan betala när de går," tillade han. Prenumerationsbaserad prissättning är död: Smart Saas-företag skiftar till användningsbaserade modeller

Skicka en kommentar

0 Kommentarer