Recents in Beach

header ads

Vanmoof ökar 128 miljoner dollar för att bli världens ledande e-cykelmärke


Amsterdam-baserad start Vanmoof har höjt en $ 128 miljoner serie C-finansiering runt. Företaget designar och säljer elektriska cyklar som är ganska populära på vissa marknader. Det vill nu bli världens ledande e-cykelmärke genom att iterera i en snabbare takt. Asienbaserade private equity-företag Hillhouse Investment är ledande rundan, med Gillian Tans, den tidigare VD för Booking.com, som också deltar. Vissa befintliga investerare lägger också mer pengar på bordet, som Norwest Venture Partners, Felix Capital, Balderton Capital och TriplePoint Capital. Dagens serie C representerar ett stort hopp jämfört med företagets serie B. Förra året ökade Vanmoof en serie 40 miljoner dollar B. Övergripande, om du lägger till allt, har uppstarten ökat med 182 miljoner dollar totalt. Om du inte är bekant med Vanmoofs e-cyklar, har TechCrunch granskat både de senaste S3- och X3-modellerna. På papper är de identiska. Vanmoof X3 har en mindre ram och mindre hjul. Vanmoof X3 E-Bike Review: Transport Revelation Recension: Handsome och Nippy, New Vanmoof E-cyklar kan vara formen av städer att komma Det som gör vanmoof som skiljer sig från din genomsnittliga e-cykeltillverkare är att företaget försöker styra allt från försörjningskedjan till kundupplevelsen. Vanmoof E-cyklar är premium e-cyklar som främst är utformade för stadens turer. De senaste modellerna kostar för närvarande $ 2 298 eller 2,198. De har en elektrisk motor som är kopplad till ett elektroniskt växlingssystem. Den har fyra växlar och du behöver inte byta växlar själv. Allt du behöver göra är att hoppa på cykeln och börja pedalera. Kännbara av sina ikoniska triangulära formade futuristiska bilder, kommer S3 och X3 också med hydrauliska bromsar, integrerade ljus och några smarta egenskaper. Det finns en integrerad rörelsedetektor kombinerad med ett larm, en GPS-chip och cellulär anslutning. Om du förklarar din cykel som stulen, går GPS och cellulära chips och du kan spåra din cykel i Vanmoof-appen. Bolagets cyklar är nu också kompatibla med Apples Hitta min app. I stället för att förlita sig uteslutande på delar av hyllan, arbetar företaget med en liten uppsättning leverantörer för att tillverka anpassade komponenter. På så sätt kan det skära ut så många Middleperson som möjligt för att få kostnaderna nere. Det är också en bra konkurrensfördel. Att växa ett företag som Vanmoof är ett kapitalintensivt företag. Företaget har öppnat butiker och servicehubbar i 50 olika städer runt om i världen. Medan företaget startade i Europa är U.S. nu den snabbaste tillväxtmarknaden för vanmoof. Med dagens finansieringsrunda planerar starten att dubbla ner på sin nuvarande strategi. Du kan förvänta dig uppdaterade cyklar med raffinerade mönster och mer anpassade delar. Du kan förvänta dig fler butiker och servicehubbar runt om i världen. Och du kan förmodligen förvänta dig mer online-försäljning också. "Det kommer att hjälpa oss att få 10 miljoner människor på våra cyklar de närmaste fem åren, sade Co-grundare och VD Taco Carlier i ett uttalande. Hittills finns det 150 000 personer som använder vanmoof-cyklar. Dagens investering bör inte komma som en överraskning. Coronavirus-pandemin har accelererat planer på att omvandla europeiska städer - och prioritera cyklar över bilar. Förra året skrev TechCrunch's Natasha Lomas och jag en omfattande översikt över den viktigaste politiska utvecklingen i fyra större städer - Paris, Barcelona, ​​London och Milano. Vanmoof drar nu nytta av dessa policyskift. Hur fyra europeiska städer omfamnar mikromobilitet för att driva ut bilar

Skicka en kommentar

0 Kommentarer