Recents in Beach

header ads

Major kinesiska varvet expanderar snabbt mitt militära uppbyggnad


Jiangnan Shipyard, som ligger intill Shanghai vid mynningen av Yangtze-floden, endast öppnades 2008 men har redan ökat med 64%, enligt satellitbilder analyseras av Washington-baserade tankesmedjan Centrum för strategiska och internationella studier (CSIS ). "Jiangnan är ansvarig för några av Kinas mest avancerade krigsfartyg ... Tillgångarna produceras på varvet utgör en viktig del av planens (Folkets befrielsearmé marinens) modernisering" Matthew Funaiole, karl vid CSIS Kina Power Project, berättade CNN. Det kommer mitt i en samordnad aktion av Peking, skjuts av Xi, att snabbt expandera och uppdatera Kinas flotta, med 32 fartyg beställdes 2016 och ensam 2017, enligt USA: s regering rapporter. På tal från bryggan på jagaren Changsha i april, sade Xi uppgiften att bygga en stark marin för Kina hade "aldrig varit så brådskande" och lovade att vända PLAN till en "världsklass kraft." På Jiangnan Shipyard har satellitbilder fångat några av planens nyaste, mest avancerade fartyg under byggnad, inklusive ett antal av typ 055 guidad-missil jagare - Asiens största och mest sofistikerade och mest dödliga bekämpa fartyg. Den snabba ökningen av Kinas militära och fartygsproduktioner står i skarp jämförelse med USA. Även USA har en klar fördel i kvalitet, om inte kvantitet av deras fartyg har sin flotta inför en stadig ström av dåliga nyheter under de senaste åren. Två dödliga till havs kollisioner i Asien-Stillahavsområdet har skadat flottans rykte, medan USA: s regering rapporter hävdar att det kommer att ta "årtionden" fixa varv, som befinner sig i en "dåligt skick". "Fartygen som på uppdrag av Kina blir alltmer av modern design ... Kinas marinen är nu också större än den aktiva flottan av den amerikanska marinen. Gapet kan fortsätta att öka under de kommande åren", säger Funaiole. CNN kontaktade den kinesiska regeringen för kommentarer för den här artikeln. Snabb tillväxt En av Kinas äldsta varv var Jiangnan flyttas från centrala Shanghai till ön nu upptar, strax utanför staden, med början år 2005. Det är bara en av ett antal storskaliga byggandet gårdar för kinesiska örlogsfartyg, som håller på att spottas ut i en stadig takt. När den observerades först i 2011, mätt 7 kvadratkilometer (2,7 miles) Jiangnan varvet, nämnda CSIS. I 2018, mäter den 11,5 kvadratkilometer (4,4 kvadrat miles). Medan den kommersiella delen av hamnen har varit nästan oförändrad under de senaste sju åren har de militära delarna av Jiangnan genomgått en snabb förändring. Enligt CSIS har två ytterligare produktionsområden klar medan byggandet av en ny tillverkningsanläggning och eventuellt en våt bassäng pågår. Under loppet av 2018, CSIS sa att det observerade betydande fartygsbyggande och utrustnings aktivitet hela Jiangnan anläggningen, inklusive upp till fem typ 052D jagare och åtminstone två typer 055s. "Type 055 är större och mer kraftfull än de flesta amerikanska, japanska och sydkoreanska jagare" Rand Corp. analytiker Timothy Heath berättade CNN i juli. Bland andra fartyg spotted i Jiangnan var Kinas inhemska isbrytare, den Xue Long 2, som ännu inte har slutförts, men kommer att vara en viktig del av Pekings växande arktiska ambitioner. Iögonenfallande saknas var några spår av Kinas näst inhemskt producerad hangarfartyg, och tredje totalt, vilket sades vara under uppbyggnad i Jiangnan. "Det finns säkert nya anläggningar på Jiangnan, men det är för tidigt att säga om detta är bygget av typ 002 ... Detta är något som bör övervakas hela 2019," CSIS s Funaiole berättade CNN. USA rapporterar färg dyster bild Medan Kina snabbt ramp upp sin marina kapacitet, USA: s regering rapporter kasta tvivel på den amerikanska flottans förmåga att bygga sin flotta eller ens behålla den som den har. En 2017 US Government Accountability Office (GAO) rapporten konstateras att den amerikanska flottans varvs anläggningar och utrustning var i dåligt skick, vilket skapar en eftersläpning av restaurering och underhåll som kommer att ta minst 19 år för att rensa. En GAO rapport som släpptes den 12 december, säger underhåll på amerikanska krigsfartyg är kroniskt sent - endast 30% har slutförts enligt plan sedan 2012 - "leder till tusentals dagar som fartyg var tillgänglig för utbildning och verksamhet." Och det blir värre. Statistiken visar att för jagare, kryssare och ubåtar, har det senaste året sett sämsta prestanda sju omfattas av rapporten. När det gäller USA örlogsfartyg konstruktion kallar marinens 30-årsplan för en flotta av 355 strids fartyg med 2048, en ökning från 285 i dagsläget. Men en oktober rapport från Congressional Budget Office (CBO) säger att uppfylla detta mål, skulle den amerikanska flottan behöver en varvs budget 80% högre än genomsnittet den har fått under de senaste 30 åren, något högst osannolikt i en tid av stora underskott . CBO påpekar också flottan skulle behöva förlänga livslängden på sina jagare och några atomdrivna ubåtar - ett decennium längre än planerat - att uppfylla sitt 355-ship mål. Men problemet med varven kvar. Ändå är inte alla analytiker är beredda att avstå marin överlägsenhet till Peking. Trots den kinesiska flottans större antal, USA fortfarande bygger större och bättre fartyg än Kina, analytiker Ian Livingston och Michael O'Hanlon skrev på Brookings Institution bloggen i september. "Om USA marinen värderas antal fartyg framför allt kan det bygga fler små båtar med samma budget. Men det gör det inte. Det värderar medvetet storleken (och kvalitet och beväpning) fartyg över deras stora antalet" de skrev. Låt oss blockera annonser! (Varför?)

Skicka en kommentar

0 Kommentarer