Recents in Beach

header ads

The Verge - Alla inlägg


Uber och Lyft är enligt uppgift planerar att ge några av sina förare kontantbonusar med avsikt att dessa förare då skulle kunna använda kontanter för att köpa lagret i två företagens respektive förestående börsnoteringar, i enlighet med en ny rapport från The Wall Street Journal </ em> . </ P>

Det är en komplicerad lösning till ett unikt problem inför Samåkning företag, som inte kan bevilja lager till sina förare på grund av Securities and Exchange Commission regler som förhindrar att ge privata företags lager aktier till entreprenörer, som tekniskt sett inte anses heltidsanställda enligt lagen. Och medan SEC har begärt synpunkter från företag om huruvida det inte skulle ändra denna regel, är det osannolikt att även med stöd av Uber, Lyft och Airbnb att dessa förändringar skulle komma fram i tid. </ p>

</ div>

Genom att bevilja förarna kontantbonusar med möjlighet att lägga den mot aktier - förare kan också välja att bara behålla pengarna - Uber och Lyft ger förarna möjlighet att investera i (och skörda en del av vinsten, bör det finnas någon) bolaget på IPO priser, utan att direkt ge dem lager. </ P>

är De två programmen sägs skilja sig från företag till företag. Lyft (som planerar att IPO i mars) har enklare planen av de två. Förare som har avslutat 10.000 turer kommer att få $ 1000, antingen kontant eller tas mot IPO prissatta aktier, medan förare med över 20.000 turer kommer att få $ 10.000. Med tanke på att varken bolaget formellt har meddelat bonusprogram ännu, men det är fullt möjligt för planer på att ändras. </ P>

Uber (vars IPO väntas strax efter Lyft s) kommer enligt uppgift att lägga hundratals miljontals dollar mot program som skulle ge ”en betydande del” av förarna antingen en rak kontant bonus eller chansen att sätta det utmärkelser mot att köpa aktier till IPO pris. Bonusarna kommer tydligen vara beroende baserat på hur länge en förare har arbetat med Uber och antalet resor de gjort, även om det finns inga ord ännu om hur mycket pengar de enskilda förarna kan räkna med att få. </ P>

Att rida-share förare inte anses heltidsanställda har varit en omtvistad debatt under de senaste åren, med optioner bara en av de frågor som står på spel. Flera lawsuits har försökt att klassificera förare som fullvärdiga anställda, även om domstolarna har till stor del styrde förmån för Uber och Lyft hålla förare som fristående entreprenörer för nu. Det har funnits andra positiva effekter, men - Uber, till exempel har börjat rulla ut en program erbjuder belöningar till förare, inklusive gratis college undervisning och ökade intäkter. </ p>

Lyft avböjt att kommentera när frågan om den nya program; Uber hade ännu inte svarat på en begäran om kommentarer vid publicera. </ P>

Skicka en kommentar

0 Kommentarer