Recents in Beach

header ads

Ägare.com serverar upp $ 10,7m så att oberoende restauranger kan få matlagning


Oberoende restauranger har vanligtvis inte lyxen att skapa egna online-matbeställnings- och leveransfunktioner eller förhandla om lägre priser från äldre beställningsplattformar som de stora restaurangkedjorna gör. Här är där ägaren.com kommer in. Beverly Hills-baserade företaget erbjuder en gratis online beställning, leverans och marknadsföring plattform för oberoende restauranger som sätter dem på liknande spelfält med de stora killarna. Och till skillnad från Legacy Food Delivery Services, äger ägare.com sina kunddata och kan automatisera marknadsföringskampanjer. Adam Guild är bolagets 21-åriga medgrundare och VD, en högskoleuttag och en Thiel-kollega, som ursprungligen började med att hjälpa sin mors hund grooming affärer som hade svårigheter attrahera kunder. Efter att ha trott med några marknadsföringsmetoder på nätet växte hennes verksamhet och senare utvidgades till flera platser. Guild ville då arbeta med en större grupp människor och snubblat över restauranger samtidigt som vi hjälpte några kunder att skapa online-landningssidor. Starship Technologies ger matleveransrobotar till fyra fler amerikanska college campus i år Med konsumenternas efterfrågan på huvudsakligen online beställning och leverans under de senaste 18 månaderna förväntas online beställningsintäkter dubbel från 248 miljarder dollar år 2020 till 449 miljarder dollar år 2025. Beställningsplattformar som Doordash, Uber Eats och GrubHub Control 80% av beställningarna och typiskt Avgift mellan 20% och 30% per order till restauranger och extra avgifter till konsumenterna. I kontrast är ägaren gratis för restauranger och avgifter kunder en platt $ 4 avgift när de beställer från hemsidan. Guild förklarade att större restaurangkedjor har köpkraften att förhandla ner lägre priser, medan oberoende restauranger inte. Med oförmågan att hålla sig upp, cirka 110 000 restauranger i U.S. stängdes 2020. Guild startade ursprungligen sitt företag och arbetar med stora restaurangkedjor, som P.F. Changs, kör online order. Då slog den globala pandemin. Han hamnade förlorade alla sina intäkter och var tvungna att låta alla sina anställda gå men en. För att lägga till sin otur, avvisades han sedan från Y-kombinatorier och andra acceleratorprogram. "För de första tre dagarna var jag deprimerad," sa Guild TechCrunch. "Jag hade tillbringat två år att bygga ett företag och nu var det dött. På samma sätt blev vi störd, jag började tro att det inte fanns bättre position att vara i en scrappy start. Jag visste inte vad nästa företag skulle se ut, så jag började kalla calling restaurangägare och frågade hur jag kan vara till hjälp och vilken typ av teknik de letade efter. Många av dem berättade för mig att online beställning sugde, men om de inte löser det snart, skulle de gå ur affärer. " En pivot och ett år senare med medgrundare Dean Bloembergen stängde ägaren på $ 10,7 miljoner i fröfinansiering ledd av Saaststr-fonden, med deltagande från Redpoint Ventures och Day One-satsningar, liksom en grupp av enskilda investerare, inklusive Naval Ravikant, CNBC: s vinst värd Marcus Lemonis, kökets restauranggrupps Kimbal Musk, Donotpay grundare Joshua Browder, Figma grundare Dylan Field, The Chainsmokers och oberoende restaurangägare och kunder av ägare.com. Jason Lemkin, grundare av Saaststr, sade restaurangen SaaS var ett utrymme där hans företag var intresserad av att investera, men tyckte det var lite tråkigt - det var redan en hel del leverantörer i utrymmet, som toast och grubhub, och de flesta var bara tekniklösningar. Men när han hörde att ägare.com var ett utbrott företag från monotonin, sa han att han var tvungen att ta en titt. "Möjligheten att äga kundrelationen är att den ultimata differentieringen", sade Lemkin. "Deras yttersta mål är att ge en robust teknikplattform för att öka marginalerna, få folk att beställa mer och komma tillbaka ofta." Samtidigt avser GUILD att använda den nya finansieringen för att fortsätta produktutveckling och lägga till nya funktioner som landningssidor, möjligheten att göra reservationer och inbyggda appar för White-Label-tjänsten. Sedan lanseringen förra året har bolaget nått en sju siffror och över 105% månadsintäktsretention över 700 restaurangplatser, sa Guild. Hittills har ägaren kommit över 18 miljoner dollar och hjälpte sina restaurangkunder att undvika att betala 3 miljoner dollar till online orderplattformsavgifter årligen. "Det handlar om att bemyndiga de 40% av restaurangbranschen som drivs av personer som började i entrénivåpositioner, och genom åren arbetade sig upp för att äga den" amerikanska drömmen "," tillade han. Europas snabba handledningar är överhyped: lektioner från Kina

Skicka en kommentar

0 Kommentarer